Batavia Lelystad

De bouw van een oostindiëvaarder.

Bouw van een oostindïevaarder

Bouw van een Oost-Indiëvaarder • Visie op de bouw van een Hollands spiegelretourschip.
Willem Vos (1940), scheepsbouwmeester van de Batavia in Lelystad, legt met gloednieuwe eigen bouw- en detailtekeningen uit hoe zijn voorgangers in de Gouden Eeuw een spiegelretourschip bouwden. Deze kennis ging vroeger over van vader op zoon en ging in later eeuwen grotendeels verloren. Willem Vos deed de wereld versteld staan door ruim 350 jaar na dato, van 1985 tot 1995, met een groep kansarme jongeren op spectaculaire wijze zijn eigen versie van de Batavia in Lelystad te bouwen en de verloren gegane kennis terug te halen.

In 2000 zeilde zijn reconstructie van de Batavia voor de kust van Australië in de wateren waar zijn historische voorbeeld in 1629 op de allereerste reis ten onder was gegaan. Sinds 1985 bezochten meer dan vier miljoen mensen de Batavia en de gelijknamige werf die Willem in 2003 met pijn in het hart verliet.

We zijn dertig jaar na de kiellegging, Willem Vos recht zijn rug. Terugkijkend op zijn leven en zijn levenswerk zet hij in, De bouw van een Oost-Indiëvaarder, zijn unieke vakkennis en ervaring op papier zoals alleen hij dat kan. Willem Vos neemt de lezer mee op een historische reis naar het jaar 1627, als op de Peperwerf van de VOC in booming Amsterdam de bouw van het spiegelretourschip Batavia op het punt van beginnen staat. Binnen acht maanden moet de klus zijn geklaard. Hoe deden ze dat? En hoe gingen Willem en zijn bouwploeg ruim 350 jaar later te werk? En zou hij het nu op dezelfde manier hebben aangepakt als dertig jaar geleden, of zijn Vos' inzichten veranderd?

Willem Vos – 'die man met die baard' – is een groot ambachtsman, een begenadigd tekenaar en een ras-verteller. Hij duidt zijn zoektocht voor, tijdens en na het spectaculaire bouwproces van zijn Batavia in eenvoudige en directe bewoordingen, opdat zijn onvervangbare praktische kennis van de hoogtijdagen van de Hollandse scheepsbouw niet opnieuw verloren gaat.

Verschijning
Deze uitgave verschijnt 22 september 2015.

Biografie Willem Vos. Door Wilfried Vonk.

biografie-willem vos

Willem Vos • Biografie van een Scheepsbouwmeester, door Wilfried Vonk.

Willem Vos (1940), ‘die man met die baard’, wilde een Oost-Indiëvaarder bouwen. Zijn krankzinnig geachte plan werd een ongekend experiment in historische scheepsbouw. Na de kiellegging in 1985 groeide de Batavia uit tot een bejubeld meesterwerk. Toen koningin Beatrix het tien jaar later doopte, hadden ruim 1,5 miljoen mensen het bezocht, veertigduizend particulieren en sponsoren hadden geld gedoneerd, honderden kansarme jongeren hadden dankzij de werf een vak geleerd.

De Batavia van Willem Vos zeilde in 2000 voor de Australische kust, maar de jongensdroom werd een nachtmerrie. Zijn onbuigzame karakter, intriges onder een nieuw werfbestuur en een onfortuinlijk vervolg met De 7 Provinciën verdreven Willem Vos van ‘zijn’ werf. In een zware depressie sneed hij in 2003 zijn polsen door. Vrouw Mada en zoon Jan, beiden ook ontslagen, voorkwamen erger. De 7 Provinciën werd zonder Willem Vos nimmer voltooid, maar de scheepsbouwmeester rechtte zijn rug. Gebutst maar strijdbaar wil hij nu de Batavia, zijn in verval geraakte levenswerk, veiligstellen voor toekomstige generaties.

De Batavia van Willem Vos is opgenomen in de canon van de Nederlandse geschiedenis.

Verschijning
Deze uitgave verschijnt 22 september 2015.

De bouw van een Oost-Indiëvaarder.
Bouwtekeningen van een Hollands spiegelretourschip in de Gouden Eeuw, door Willem Vos.

tekeningen

Scheepsbouwmeester Willem Vos fascineerde de wereld door van 1985 tot 1995 met een groep werkloze jongeren in Lelystad een reconstructie te bouwen van de Batavia, het bekende spiegelretourschip van de VOC. Hij neemt de lezer mee op een historische reis naar het jaar 1627, als op de Peperwerf in Amsterdam de bouw van de Batavia op het punt van beginnen staat. Binnen acht maanden moet de klus zijn geklaard…

Willem Vos deed de wereld versteld staan door zijn eigen versie van de Batavia in Lelystad te bouwen en de verloren gegane kennis terug te halen. In 2000 zeilde de Batavia van Willem Vos voor de kust van Australië in de wateren waar zijn historische voorbeeld in 1629 op de allereerste reis ten onder was gegaan. De vraag is natuurlijk: hoe deden ze dat? En hoe gingen Willem en zijn bouwploeg ruim 350 jaar later te werk? En zou hij het nu op dezelfde manier hebben aangepakt als dertig jaar geleden?

In de uitgave Bouw van een Oost-Indiëvaarder. Visie op de bouw van een Hollands spiegelretourschip legt Willem Vos uit hoe zijn voorgangers in de Gouden Eeuw een spiegelretourschip bouwden. Deze kennis ging vroeger over van vader op zoon en in later eeuwen grotendeels verloren. Terugkijkend op zijn levenswerk zet Willem Vos zijn unieke vakkennis en ervaring op papier zoals alleen hij dat kan.

De bouw- en detailtekeningen die Willem Vos hierbij maakte zijn bijeengebracht in een afzonderlijke publicatie: De Bouw van een Oost-Indiëvaarder. Bouwtekeningen van een Hollands spiegelretourschip in de Gouden Eeuw. Deze bouwtekeningen zijn opgenomen in een unieke exclusieve verzamelmap.
Voor het eerst in onze geschiedenis is hiermee de kennis van de bouw van een Oost-Indiëvaarder vastgelegd.

Een ware schat aan informatie die in een gelimiteerde oplage van 350 exemplaren verschijnt, kan nu ook in úw bezit komen..

Verschijning
Deze uitgave verschijnt 22 september 2015.

MEDEWERKERS EN VRIJWILLIGERS BATAVIAWERF 1985-2001
Facebook Youtube Twitter google+ blogger

<vorige

   

Bouw van de Batavia in vogelvlucht

   

HOME

bataviawerf

disclaimer